Το
δόγμα της αναλογίας του Είναι—όχι γενικώς της αναλογίας, που ενδιαφέρει
την φιλοσοφία της γλώσσας ή την γλωσσολογία, αλλά της αναλογίας του
Είναι, που ενδιαφέρει την οντολογία ή την μεταφυσική, αναπτύχθηκε κυρίως
στο εσωτερικό της Αριστοτελικο-θωμιστικής παραδόσεως. Αυτή η τελευταία
έκφραση δέν προϋποθέτει κάποια ενότητα ανάμεσα στην σκέψη του Αριστοτέλη
και στην σκέψη του Θωμά Ακινάτη, αλλά αναφέρεται ουσιαστικώς σε ένα
ιστορικό γεγονός, δηλ, σε κείνο το ρεύμα σκέψης, το οποίο ξεκίνησε με
την επαναπρόσληψη του Αριστοτελισμού εκ μέρους του Ακινάτη και η οποία
ξεδιπλώθηκε κατα μήκος όλου του Μεσαίωνος, της μοντέρνας εποχής και της
συγχρόνου μας, ώστε να συστήνει ακόμη και σήμερα μία απο τις πλέον
χαρακτηριστικές και ζωντανές θέσεις του φιλοσοφικού διαλόγου.
Το
δόγμα της αναλογίας που επεξεργάστηκε αυτή η παράδοση θεωρήται η
κλασσική θεωρία της αναλογίας. Δέν προτίθεμαι να εκθέσω με τρόπο πλήρη
την θεωρία αυτή, διότι οι εκθέσεις της είναι ήδη αμέτρητες και
βρίσκονται ακόμη και στις εγκυκλοπαίδειες. Θέλω απλώς να υπογραμμίσω
μερικά προβλήματα που θέτει και τα οποία δέν έχουν βρεί ακόμη μία
ικανοποιητική λύση. Νομίζω πώς η ανάλυσή μας πρέπει να συγκεντρωθεί
αποκλειστικά στον Ακινάτη, διότι μόνον μ’αυτόν το δόγμα της αναλογίας
του Είναι αποκτά έναν κεντρικό ρόλο στην οντολογία (και στην θεολογία)
και όσοι ακόμη το υποστηρίζουν αναφέρονται πάντοτε σ’αυτόν. Στη συνέχεια
μπορούμε να δούμε το προηγούμενο του θωμιστικού δόγματος της αναλογίας
και την συνέχεια της αναπτύξεως του μέχρι των ημερών μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου