Στον χριστιανισμό, η
πνευματική ζωή δεν κατανοείται κατά τη συνήθη αντίληψη του κόσμου. Ο
κόσμος θεωρεί πνευματική ζωή συνήθως τη ζωή που σχετίζεται με τα
γράμματα, με τις τέχνες, με τις επιστήμες. Γι’ αυτό και χαρακτηρίζει
αντιστοίχως πνευματικό άνθρωπο τον μορφωμένο άνθρωπο, τον καλλιτέχνη,
τον επιστήμονα, αυτόν δηλαδή που ασχολείται με τις εκδηλώσεις του
ανθρωπίνου πνεύματος. Πνευματική ζωή όμως κατά τη χριστιανική πίστη
είναι η ζωή πρωτίστως που σχετίζεται με τον Άγιον Πνεύμα και τη χάρη του
Τριαδικού Θεού. Πνευματική ζωή είναι η ζωή εν αγίω Πνεύματι. Όποιος
έχει το Πνεύμα του Θεού μέσα του αυτός και μόνο χαρακτηρίζεται
πνευματικός άνθρωπος. «Όσοι Πνεύματι Θεού άγονται ούτοί εισιν υιοί Θεού» (απόστολος Παύλος).
Αυτή η εν αγίω Πνεύματι
ζωή συνιστά και τον σκοπό όλης της χριστιανικής πίστεως και ζωής.
Αφήνοντας τους μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας, σημειώνουμε αυτό που ο
νεώτερος άγιος της Ρωσικής αλλά και της καθ’ όλου Ορθόδοξης Εκκλησίας
Σεραφείμ του Σάρωφ είχε πει: «Ο σκοπός της χριστιανικής ζωής είναι η απόκτηση από τον άνθρωπο του αγίου Πνεύματος».
Όχι απλώς να γίνει ο άνθρωπος ένας καλός άνθρωπος, ένας κοινωνικός
εργάτης, ένας αλτρουϊστής, με άλλα λόγια να βρίσκεται στον κόσμο τούτο
σ’ ένα καλό οριζόντιο επίπεδο, αλλά να μπορέσει να ζήσει μέσα του τον
ίδιο τον Θεό. Δεν αυθαιρετεί ο άγιος ούτε εκφράζει κάτι που ανάγεται
στον χώρο της φαντασίας. Ο ισχυρισμός του είναι ό,τι αποτελεί ζωή της
Εκκλησίας, ό,τι με άλλα λόγια έφερε ο ίδιος ο ενανθρωπήσας Θεός, Ιησούς
Χριστός. Διότι ο Χριστός ήλθε, προκειμένου να κάνει τον άνθρωπο Θεό,
εντάσσοντάς τον μέσα στον εαυτό Του και κάνοντάς τον επομένως προέκταση
του ίδιου του εαυτού Του. «Εγώ ειμι η άμπελος, υμείς τα κλήματα». «Μέλη Χριστού εσμεν».
Κι αυτό πραγματοποιείται διά του αγίου βαπτίσματος, διά του αγίου
χρίσματος, διά της μετοχής στη Θεία Ευχαριστία, κι όλα αυτά μέσα στο
κλίμα της μετάνοιας.
Αυτό σημαίνει ότι η
πνευματική ζωή ουσιαστικά ξεκινά από την ώρα που ο άνθρωπος θα ενταχτεί
στην Εκκλησία, και παραπέμπει πάντοτε σ’ αυτό που ονομάζεται
χριστιανική ζωή. Πνευματική ζωή και χριστιανική ζωή βρίσκονται σε σχέση
ταύτισης. Κάθε άλλη συνεπώς πνευματικότητα, έξω από τον Χριστό και την
Εκκλησία Του, δεν θεωρείται ορθή, δηλαδή σωτήρια για τον άνθρωπο,
πνευματικότητα, μάλλον παραπέμπει σε κάτι επικίνδυνο, γιατί λαμβάνουν
μέρος και «άλλα πνεύματα», ξένα προς το Πνεύμα του Θεού. Από την άποψη
αυτή, ο σκοπός της χριστιανικής ζωής ως απόκτησης του αγίου Πνεύματος
ταυτίζεται με τη φανέρωση της χάρης του Θεού στη ζωή του ανθρώπου, χάρης
την οποία ήδη έχει λάβει με το βάπτισμα και με το χρίσμα. Ο άνθρωπος
δηλαδή καλείται να γίνει αυτό που είναι, αυτό που του έχει ήδη δοθεί.
Η φανέρωση αυτή, το να
γίνεται ο άνθρωπος αυτό που είναι, να επιβεβαιώνει με άλλα λόγια ότι
είναι μέλος Χριστού, δεν πραγματοποιείται εύκολα και μονομιάς. Αφότου ο
άνθρωπος αμάρτησε και η αμαρτία ως τάση εξακολουθεί να τον τυραννά,
παρ’ όλη την υιοθεσία του από τον Χριστό, η πνευματική ζωή δεν είναι
εύκολη. Απαιτείται η αδιάκοπη συνεργασία της ανθρώπινης θέλησης με τη
χάρη του Θεού, γι’ αυτό και οι άγιοί μας σημειώνουν ότι η πνευματική
ζωή έχει δυναμικό και ενεργητικό χαρακτήρα. Περιλαμβάνει δε τρία στάδια,
που τα κατονομάζουν, χωρίς πάντοτε να δένονται με τους ίδιους όρους:
την κάθαρση, τον φωτισμό και τη θέωση.
Το κρισιμότερο στάδιο
από τα τρία για τον άνθρωπο είναι το πρώτο, της κάθαρσης. Γιατί σ’ αυτό
κατεξοχήν φανερώνεται η θέληση του ανθρώπου να συνεργαστεί με τον Θεό.
Σ’ αυτό το στάδιο ο άνθρωπος καθαρίζεται από το Πνεύμα του Θεού, ώστε η
καρδιά του να γίνει κάτοπτρο που αντανακλά τις ακτίνες του φωτός του
Θεού. «Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία ότι αυτοί τον Θεόν όψονται».
Κατά αναλογία της κάθαρσης της καρδιάς του έρχεται ο φωτισμός και η
θέωση, οπότε ο πιστός αρχίζει να φανερώνει τη ζωή του Χριστού, σαν να
έχει πάρει μορφή μέσα του ο Χριστός. Έτσι πνευματικός άνθρωπος, άγιος
άνθρωπος είναι εκείνος που πραγματοποιεί με τη χάρη του Θεού αυτό που
λέει ο απόστολος Παύλος: «μέχρις καταντήσωμεν οι πάντες εις μέτρον ηλικίας του πληρώματος του Χριστού». «Άχρις ου μορφωθή Χριστός εν ημίν».
Στην κρισιμότητα του
πρώτου σταδίου της πνευματικής ζωής, της κάθαρσης, καίρια θέση έχουν οι
λογισμοί του ανθρώπου. Σκέψεις ή εικόνες που προερχόμενοι ως επί το
πλείστον από τον πονηρό διάβολο αποπροσανατολίζουν τον άνθρωπο από τη
φυσιολογία της ζωής, να φανερώνει τον Χριστό. Αν ο πιστός δεν έχει μάθει
να αντιμετωπίζει τους λογισμούς αυτούς και να τους διακρίνει έναντι των
άλλων που υπάρχουν – από τον Θεό ή και από τον ίδιο τον εαυτό του –
τότε το πιθανότερο δυστυχώς είναι να επέλθει σε αυτόν σύγχυση και να
αρχίζει να ζει σε ένα χάος από πλευράς πνευματικής. Οι άγιοί μας είναι
αρκετά αποκαλυπτικοί στο θέμα αυτό της σύγχυσης των λογισμών, γι’ αυτό
και από την εμπειρία τους έχουν καταγράψει τα σχετικά με την
αντιμετώπιση της κακής αυτής καταστάσεως, οπότε αν κανείς ακολουθήσει
την εμπειρία τους, σχετικά εύκολα θα μπορέσει να υπερβεί τη σύγχυση και
να ορθοποδήσει πνευματικά. Αυτή η ακολουθία τους προς έλεγχο και
υπέρβαση των λογισμών, και μάλιστα των κακών και πονηρών λεγομένων,
συνιστά και το μυστικό της πνευματικής ζωής.
Τη σημασία αποκτήσεως
αυτού του μυστικού καταλαβαίνει κανείς, αν σκεφτεί ότι κατά το πλείστον
τα ψυχολογικά λεγόμενα προβλήματα σχετίζονται με λανθασμένους τρόπους
αντιμετώπισης των λογισμών. Οι περισσότεροι δεν ξέρουμε να
αντιμετωπίζουμε τους λογισμούς, οι οποίοι με την κακή διαχείρισή τους
και με το δεδομένο της υποκίνησής τους από τον πονηρό, δυστυχώς
αυξάνονται και καθίστανται «τύραννοι» του ανθρώπου, κάνοντάς τον να ζει
από τη ζωή αυτή ήδη μία κόλαση.
Τι μας διδάσκουν λοιπόν
σε γενικές γραμμές οι άγιοί μας στο θέμα αυτό; Πρώτα από όλα να μην
έχουμε εμπιστοσύνη στους λογισμούς. Δηλαδή, όταν κάποιος λογισμός μάς
ταλαιπωρεί και βλέπουμε ότι ερχόμενος μας καταβάλλει, το καλύτερο είναι
να τον θέσουμε υπόψη διακριτικού πνευματικού πατέρα. Αλλά το
σημαντικότερο, πέραν αυτού, είναι να μάθουμε να περιφρονούμε τους
λογισμούς, τους προερχομένους εκ του πονηρού. Πώς θα ξέρουμε ποιος
λογισμός είναι εκ του πονηρού; Από το τι διάθεση προκαλεί στην καρδιά
του ανθρώπου. Ο πονηρός λογισμός συνήθως προκαλεί φόβο, ταραχή, κακή
διάθεση στον άνθρωπο, ενώ ο εκ Θεού το αντίθετο: αγάπη προς τον άλλον,
ειρήνη, καλή ψυχική διάθεση. Το κριτήριο μας το δίδαξε ο ίδιος ο Κύριος:
«το δένδρον εκ του καρπού γινώσκεται». Ό,τι λοιπόν μας προκαλεί ταραχή ξέρουμε την προέλευσή του. Το σημειώνουν και οι όσιοι Βαρσανούφιος και Ιωάννης: «Ει τι βλέπεις είτε ακούεις ει τι λογίζη, καν μικρόν ταραχθής, των δαιμόνων εστί τούτο». Βλέπεις κάτι, ακούς κάτι, λογίζεσαι κάτι, και βλέπεις ότι ταράζεσαι; Από πίσω μάλλον κρύβεται ο διάβολος.
Η κατάθεση λοιπόν του
λογισμού σε διακριτικό, όπως είπαμε, πνευματικό, και η περιφρόνηση των
λογισμών που μας ταράσσουν, είναι τελικώς ίσως το σημαντικότερο μυστικό
της πνευματικής ζωής. Η περιφρόνηση αυτή επιτυγχάνεται όχι με την απλή
άρνησή μας να μη δεχόμαστε έναν λογισμό – μία τέτοια ενέργεια δυναμώνει
τον λογισμό - αλλά με τη θετική στροφή του νου μας σε ό,τι είναι καλό
και αποδεκτό από τον Θεό. Κι αυτό δεν είναι άλλο από τη στροφή προς τον
Χριστό. Στη θέση του κακού λογισμού να βάζουμε τον αγαθό λογισμό, τον
Χριστό και τη διδασκαλία του, τη ζωή και τα λόγια των αγίων μας, να πώς
ξεπερνιέται το πρόβλημα. Ο γέροντας Πορφύριος το εξέφρασε με τον
απλούστερο και αμεσότερο ίσως τρόπο: «Το σκοτάδι δεν το πυροβολούμε. Απλώς ανάβουμε το φως». Στροφή προς το φως του Χριστού και επιμονή σ’ αυτό: η διαδικασία από τον κόσμο αυτό ευρέσεως του ίδιου του Παραδείσου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου